Indstilling af karburator

Indstilling af karburatoren er ikke blot tomgangsindstilling. Den bestemmer også benzintilførslen under mellemgas og bundgas. Det er heldigvis nemt at indstille. Alt du skal bruge er:

  • Skruetrækker.
  • Topnøglesæt

1: Start med at fjerne alle forhindringer (skjolde mm.), så du kan komme ind til din karburator.

Karburator indstilling 1

2: Skru karburatoren af.

Karburator indstilling 2

3: Dernæst tager du gasspjældet af.

Karburator indstilling 3

4: Inden du begynder på at indstille karburatoren skal du sætte den i grundindstillingen. Nålen skal i det midterste hak. Den på billedet er dog indstillet – derfor sidder den i det sidste hak.

Karburator indstilling 4 Karburator indstilling 5 Karburator indstilling 6

5: Tomgangsskruen skal skrues helt ind, og derefter 1,5 omgang ud. Her kan du se hvordan tomgangsskruen ser ud på en Bing karburator.

Karburator indstilling 7

Dysen:

Nu er det tid til at skifte dysen. Du kan se vores seperate guide om hvordan du skifter dysen. Husk altid at sætte en lidt større dyse i end du egentlig regner med at skulle køre med. Lad motoren varme op, og giv den så bundgas. Den skulle gerne hakke og sprutte. Den gør det man kalder “at firetakte”. Sæt så en mindre dyse i – ét nummer ad gangen. Lad motoren varme op og giv den bundgas.

Sådan gør du indtil du har den dyse i, hvor motoren kører så rent som muligt ved bundgas. Når du mener din motor kører 100% rent ved topfart skal du pille dit tændrør ud. Dit tændrør skal være nøddebrunt. Hvis det er en anden farve, er luft/benzinblandingen for fed eller mager.

Nålen

Nålen bestemmer hvordan motoren kører når den får mellemgas. Varm din motor op og tag en tur hvor du kører med halv gas. Hvis den hakker og sprutter (firetakter) skal nålen et hak nedad. Der er som regel 4-5 indstillingsmuligheder mht. nålen. Prøv dem alle, og find ud af hvilken der passer bedst til din opsætning.

Nu er du ved at være færdig. Det eneste du mangler er at indstille tomgangen. Skru ud eller indad på tomgangsskruen indtil du synes tomgangen kører ordentligt. Når du har skruet, skal den lige stå i 3-4 sekunder før den enten falder eller stiger i omdrejninger. Du kan selv høre når du har indstillet den som du kan lide den. En scooter skal gerne stå lidt højt – omkring 2500-3000 omdrejninger, mens en gammel knallert lyder bedst når den står ved 1500-1800 omdrejninger, men det er selvfølgelig op til en selv at vurdere.

Nu har du indstillet din karburator så din motor kan yde og holde optimalt.

53 Comments:

  1. Hej SZ, hvad for hak skal den sidde på hvis man kører med 70cc? Og gerne eventuelt kom med nogle andre gode råd! På forhånd 🙂

    • Hej Nicki
      Tak for kommentaren og spørgsmålet. Du er nødt til at prøve dig frem. Start med nålen i midterste hak, og sæt den ned hvis din maskine lyder som om den firetakter. Prøv evt. alle indstillinger, og vælg den der lyder og føles bedst 🙂

      • Hvad vil det sige at den firtakter

        • Det vil sige at den kører uregelmæssigt på en måde så det lyder som om motoren er en 4-takts motor, når det i virkeligheden er en 2-takts motor.

      • Hej Dennis.
        Dette er en gammel tråd men prøver alligevel.
        Står med en yamaha jog r hvor der intet sker når jeg skruer på tomgangsskrue eller luftskrue.
        Den står nogenlunde i tomgang men ryger meget, samt tændrør er meget olie belagt.
        Hvad kan det være og hvad skal jeg prøve?
        Har lige renset karburator men stadig ingen respons på tomgangsskrue overhovedet.
        Mvh Lars

        • Hej Lars
          Umiddelbart lyder det som om den får for meget benzin/olie, så mit bedste bud er en mindre dyse. Jeg forstår dog ikke hvorfor tomgangsskruen ikke reagerer. Det lyder til at noget måske er samlet forkert, og der er “fuld gennemgang”. Hvis det er tilfældet så er en ny dyse ikke nødvendig.

  2. Okay tak Dennis, jeg kigger på det 🙂

  3. Hej igen Dennis, men nu har jeg også en luftskrue på min karburator og jeg er ny til at det her med indstilling.. Hvordan skulle jeg så indstille den? 🙂

    • Hej Nicki

      Du er nødt til at prøve dig frem. Oftest skal den være skruet 1-2 omgange ud (efter at have været løst spændt).

  4. Og det er en tun karburator (17,5) mm

  5. Kevin Tindbæk

    Hej SZ, skal man bare prøve sig frem mht. benzin/luftblandingen, eller har du nogle råd?

    • Hej Kevin

      Ja der er ikke andet at gøre. Prøv at følge guiden, og tag udgangspunkt i din maskines lyd og opførsel 🙂

  6. Hey
    Et det normalt at en scooter firetakter når den er kold

  7. goddag, jeg har prøvet at indstille min puch maxi K så godt jeg nu kunne, den kører fint i starten men så snart den kommer op omkring topfart og jeg giver fuld gas sprutter den helt vildt, har sat en mindre dyse i men det hjalp ikke. har du nogen foreslag til hvad der kunne være galt?

    • Hej Philip
      Som du kan se i guiden, så prøv i stedet at starte med at få den til at køre rent ved bundgas. Det den gør nu, er sandsynligvis at den “firetakter” fordi den får for meget benzin, så der skal sandsynligvis en mindre dyse i. Du kan tjekke det ved at se på tændrøret, og se hvilken farve det har 😉

  8. skal man alt det her hvis man installere et stage6 luftfilter? 🙂

    • Hej Adrian
      Når du ændrer på luftindtag eller udstødning, er det altid en god idé at tilpasse benzintilførslen, så motoren kører bedst muligt. Når det kommer til luftfilter så ændrer det ofte så markant på luftstrømmen, at det er nødvendigt at skifte dyse. Heldigvis kan du ofte nøjes med at skifte dysen 😉

  9. Er det muligt jeg kan få min 70cc Puch til at stå i tomgang, selvom jeg har alt for stor dyse i? 21mm dellorto

    • Hej
      Jeg er ikke ekspert i indstillinger, størrelser på dyser m.m., men umiddelbart tænker jeg det burde kunne lade sig gøre. Jeg tænker dog også, at det ikke er nogen god løsning. Du bør køre med en dyse der passer, og ikke en der er alt for stor. Husk at en gammeldags knallert gerne skal stå lidt højere i tomgang, end en moderne scooter.

      • Syntes der stod en ældre ihvertfald lød bedre i lavere omdrejninger?

        Men jeg er også igang med at indstille den, og har så købt en 10# mindre dyse i dag men den lyder meget ens syntes jeg så tænkte om det er fordi jeg skal meget længere ned?

  10. Jeg kan træde i kickstarteren og så starter den og står i fin Tom gang, men lige så snart jeg rør ved gassen dræber den sig selv?? :-/

  11. Hej jeg har en atv 200cc og når man giver den gas så prutter den og harkker i det den køre kun 20 med full gas den går også nogen gange ud ved full gad hvad kan der være galt?

    • Hej Martin

      Umiddelbart lyder det som om den ikke får nok benzin, eller at blandingen er forkert. Er der noget der er ændret på den inden den startede på det?

  12. Jeg synes at have læst at der risiko ved at sætte for lille dyse i
    Er der noget om det?

    • Hej Ole

      Ja det kan der godt være noget om. En for lille dyse kan godt resultere i for lidt smørelse og køling, hvilket betyder at stemplet kan sætte sig. I værste tilfælde betyder det ny cylinder, topstykke, tændrør og krumtap inkl. lejer. I bedste fald kan du kære videre efter en rensning. Så hellere for stor end for lille dyse.

  13. Hej jeg har lige sadt 70cc rset up på min pgo ligero idag alt andet std med 90er dyse men dør ved fuld gas er det bare ned i dyse?

    • Hej Casper
      Undskyld det sene svar – din besked havde gemt sig godt.
      At den dør ved fuld gas kan teknisk set godt både skyldes den drukner og at den får for lidt at leve af. Kan du høre på den om den drukner hvilket er mest sandsynligt?
      Jeg ville nok prøve at dyse lidt ned, men lige køre med måde indtil jeg fandt ud af om det hjalp.

  14. Hej.
    Har en aprilia sonic. Som ikke kan køre ordentligt hvis jeg ikke giver den choker. Der sidder en 64 dyse i. Da der er kommet en anden udstødning på.
    Hvad kan jeg gøre.

    • Hej Frederik
      Hvis den kun kan køre ordentligt med choker, lyder det som om den ikke får nok benzin. Prøv evt. med en større dyse, og se om det hjælper?

  15. Malene Snejbjerg

    Hejsa, Jeg fik købt en ny split ny PGO Comet Viper 30kmt scooter, sidst i november.
    Men.. Først kunne den ikke komme over 10 kmt. Ellers gik den ud. Så har været til værkstedet med den og de har så justeret. Nu kan den komme op på de 30 som den skal, men den har meget svært ved at gasse op hvis jeg køre under de 10kmt. (Hvis jeg nu holder for rødt eller biler. Eller hvis jeg bare starter den op.)

    Det er lidt en kamp om at få den op på de 30kmt. Er det normalt i starten?

    Min far siger det kan være mangel på karburator væske og så at det er koldt? Og at den måske skal køres til. I have no idea xD

    Håber at høre fra dig.

    Hilsen Malene.

    • Hej Malene
      Det er lidt svært at vurdere hvor svært den har ved at gasse op, når man ikke lige kan prøve den. Min egen Comet var heller ikke ligefrem et vilddyr da jeg købte den, men det var acceptabelt.
      Hvis det sker når den lige er startet, men det retter sig når den er varm, er det nok meget normalt. Der er sikkert også indbygget auto-choker på den, så man ikke kan justere manuelt.
      Den skal helt klart også køres lidt til. Når delene får slidt sig lidt til, og de passer bedre sammen, går alting knap så stramt.

      Når alt det er sagt, så lad gerne en anden evt. en uvildig mekaniker vurdere om det er for sløvt i forhold til hvad man kan forvente. Hvis det er det, så bed forhandleren om at gøre noget ved det på garantien.

  16. Søren Petersen

    Hej. Jeg har en Giantco Sprint 4 takt som jeg vil skifte kaburator på. Når den nye er på kan jeg få den til at køre Max 35 km/t. Hvad mangler jeg at indstille?
    Med den gamle kørte den mellem 45 og 60.
    Hilsenn Søren

    • Hej Søren
      Det kan skyldes mange ting, men det lyder til den nok får for meget/lidt benzin. Prøv dig frem med nogle større og mindre dyser – måske først med den størrelse der sad i den gamle.

      • Hej Dennis
        Jeg har en punch maxi k som driller.
        Jeg tog en tur på den, hvor den kørte fint, men da motoren blev varm efter jeg havde kørt 15—20 min. Så begyndte den at hakke helt vildt og tabe gassen. Jeg sad og væltede frem og tilbage. Den tabte gassen og jeg skulle slippe gassen og trække den igen for at få fart på. Dog efter et stykke tid ville den slet ikke tage gas lige gyldigt om jeg havde gassen helt i bund. Der skete intet og lød som om motoren var ved at gå ud. Den vil gerne stå nogenlunde i tomgang men lige så snart at jeg giver gas vil den bare helst gå ud og den tager ikke gas.
        Hvad er der galt?

        • Hej Marcus
          Det kan være mange ting, men umiddelbart lyder det som om at den får for meget benzin, siden den dør, og og når den kører igen når du slipper gassen, og den får mindre benzin.

          Måske det også kan være skidt i karburatoren, eller andet som gør at der ikke kommer nok benzin igennem. Har du ændret noget op til den gør det her?

  17. hej jeg har skiftet ny Karburator fra en standard til en anden standard af anden mærke , scooter kan kun køre i tomgang der er 80dyse i ,jeg har ikke flyttet nålen, gas håndtag virker men motor tager ikke omdrejninger håber nogle kan hjælpe er nybegynder hilsen Lars

    • Hej Lars
      Hvis alt er det samme, og det bare er et andet mærke – så har jeg ikke lige et bud. Hvis dysen er skiftet, karburatoren er større/mindre, kan det være den får for meget/lidt benzin. Prøv at tage tændrøret ud efter den dør (pas på hvis det er varmt). Hvis det er meget vådt, får den nok for meget.
      Ellers prøv at høre på et forum, f.eks. scootergalleri.dk

      • Hej min Derbi Senda fra før 06, starter perfekt og skifter gear, men i det sidste gear begynder den at hakke lidt i topfaren især når den bliver ramt af vind? Hvad kan det være?

        • Hej Markus
          Det lyder som om den ikke har kræfter til mere. Måske en lidt lavere gearing kan hjælpe, men det tager jo lidt af topfarten.

          • Hej Dennis har sat 70cc på og power luftfilter men den kan slet ikke tage gassen har skiftet lidt forskellige dyser men den popper i udstødningen når jeg kommer op i gas

          • Hej Nicklas
            Umiddelbart lyder det som om den sorte, og at der skal en mindre dyse i.

  18. Goddag, jeg har fået en Jawa Stella, den køre og starter men når man giver gas stopper den, derfor har jeg renset karburatoren og luftfilteret er der noget man skal have styr på når man sætter karburatoren på igen eller når man heller benzin/olie i tanken. den er 2 tak, håber i kan hjælpe.

    • Hej Max
      Nej umiddelbart ikke. Hvis den stopper når du giver gas, lyder det som om den får for meget benzin eller for lidt benzin. Tjek evt. tændrøret og se om det er vådt (for meget benzin) eller knastørt (for lidt benzin).

  19. Lars poulsen

    Jeg har en Nsu quickly med plumb boret op som tragtform så den går fra 9mm og til 6 inderst
    Den normale 8mm karburator er filet i indsugningen op til 12mm resten ef 8mm endnu 🙂 jeg har gået fra dyse 52-56 og kører nu rent ved fuld gas, så igår da jeg var ude og køre pludselig kørte maskinen utrolig skidt når jeg havde kørt fuld gas og slap håndtaget lidt så tabte den moment og bremsede af en art, da det skete var nålen i sin standard indstilling, jeg satte så nålen i 3 hak fra oven istedet, og det hjalp gevaldigt nu er overgang fra mellemgas og op mere blid og omvendt overgangen fra fuld gas ned til halv gas sker uden den hakker eller sprutter eller bremser agtigt. Er maskinen behov for at nålen skal være i 3 hak for oven og have lidt mere benzin i mellemområdet kædet sammen med de ændringer der er på motor og karburator? Fordi det skema jeg har fulgt med hvordan karburatoren er stillet fra fabrikken i sin tid er vel i realiteten kun noget jeg kan følge hvis knallerten er pinligt standard, alrså plumb, ingen opfilet karburator osv osv.
    det har ihvertfald givet maskinen en anden klang især i mellemområdet at rykke klipsen på nålen et hak ned altså fra 2. Hak til 3. Den har 4 hak i alt så vil gå ud fra hak 2 og 3 er det man vil kalde de midterste hak.

    Håber på et kyndigt svar, mvh Lars 🙂

    • Hej Lars
      Jeg kan desværre ikke give dig et kyndigt svar, da jeg ikke er mekaniker.
      Jeg kan dog sige jeg er overbevist om at du har ret i alt hvad du siger.

      • Hej jeg har en Puch Maxi. Den starter godt men trækker dårligt og gå ud ved bundgas. Har jeg en for lille dyse?

        • Hej Jan
          Det kunne det godt tyde på ja. Men der kan selvfølgelig også være andre årsager. Det er dog ret nemt at prøve med en større dyse, og se om det hjælper.

  20. Michael Friborg

    Hejsa.
    Min søn har en gilera runner sp ac fra 08, som han døjer lidt med. Der sidder en standard 17,5mm dellorto karburator på, som vi lige har dyset om fra 53 til 74, hvor den lader til at køre ganske fint.
    Men den kan/vil ikke stå i tomgang nu, uanset hvordan vi har forsøgt at indstille nålen, tomgangs skruen og luftskruen.
    Så jeg kan kun konkludere at der skal en større tomgangsdyse i, end den str. 32 der sidder nu.
    Men hvor meget større tænker du cirka vi skal op? Jeg ved godt at du ikke kan give et specifikt svar, da det afhænger af mange faktorer, men vi skal mere end et par størrelser op, går jeg ud fra.

    • Hej Michael
      Jeg beklager det sene svar, jeg havde slet ikke opdaget din kommentar.
      Jeg tror det bedste bud er at prøve at kontakte importøren eller et værksted og høre hvad der er standard, og så gå ud fra det. Hvis resten på maskinen ikke er standard, så prøv at gå en 10 numre op eller lignende, og tag den derfra. Det er umiddelbart bedste bud herfra.

  21. Hej,
    Sønnen købte en Derbi og den var udstyret med tun udstødning og en 19mm karburator.
    Vi fik fat i en standard udstødning med begrænser og fik den monteret, der fik vi hastighed ned fra 75 km/h til 47 km/h og motoren kører fint og trækker.
    Så købte vi en mindre karburator, en 17,5 mm i håb om at få hastigheden endnu længere ned. Nu står vi og kan slet ikke få motor til at trække, den kører fint i tomgang men ved fuld gas så mister den kræften og vil gå ud. Originalt sad der en 65 dyse i og vi prøvede at skifte til mindre dyser helt ned til 56 men synes ikke at det hjælper. Når vi skifter til den gl. karburator så kører den igen som den skal.
    Hvad kan der være galt?
    Skal der endu mindre dyse i eller?

    • Hej Alen

      Når du skriver den kører fint i tomgang, men dør ved fuld gas, så kan det både skyldes den får for lidt benzin, eller drukner i for meget.

      Prøv at øge gassen gradvist. Hvis den begynder at “firetakte” inden den dør, skal den sandsynligvis have en mindre dyse, men hvis den bare langsomt dør, skal den sandsynligvis have en større dyse.

      Umiddelbart tænker jeg måske den drukner. Jeg kan se på speedlines hjemmeside, at standard karburator er 12 mm. med #80 dyse (i hvert fald til en Senda).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *