Indstilling af karburator

Indstilling af karburatoren er ikke blot tomgangsindstilling. Den bestemmer også benzintilførslen under mellemgas og bundgas. Det er heldigvis nemt at indstille. Alt du skal bruge er:

  • Skruetrækker.
  • Topnøglesæt

1: Start med at fjerne alle forhindringer (skjolde mm.), så du kan komme ind til din karburator.

Karburator indstilling 1

2: Skru karburatoren af.

Karburator indstilling 2

3: Dernæst tager du gasspjældet af.

Karburator indstilling 3

4: Inden du begynder på at indstille karburatoren skal du sætte den i grundindstillingen. Nålen skal i det midterste hak. Den på billedet er dog indstillet – derfor sidder den i det sidste hak.

Karburator indstilling 4 Karburator indstilling 5 Karburator indstilling 6

5: Tomgangsskruen skal skrues helt ind, og derefter 1,5 omgang ud. Her kan du se hvordan tomgangsskruen ser ud på en Bing karburator.

Karburator indstilling 7

Dysen:

Nu er det tid til at skifte dysen. Du kan se vores seperate guide om hvordan du skifter dysen. Husk altid at sætte en lidt større dyse i end du egentlig regner med at skulle køre med. Lad motoren varme op, og giv den så bundgas. Den skulle gerne hakke og sprutte. Den gør det man kalder “at firetakte”. Sæt så en mindre dyse i – ét nummer ad gangen. Lad motoren varme op og giv den bundgas.

Sådan gør du indtil du har den dyse i, hvor motoren kører så rent som muligt ved bundgas. Når du mener din motor kører 100% rent ved topfart skal du pille dit tændrør ud. Dit tændrør skal være nøddebrunt. Hvis det er en anden farve, er luft/benzinblandingen for fed eller mager.

Nålen

Nålen bestemmer hvordan motoren kører når den får mellemgas. Varm din motor op og tag en tur hvor du kører med halv gas. Hvis den hakker og sprutter (firetakter) skal nålen et hak nedad. Der er som regel 4-5 indstillingsmuligheder mht. nålen. Prøv dem alle, og find ud af hvilken der passer bedst til din opsætning.

Nu er du ved at være færdig. Det eneste du mangler er at indstille tomgangen. Skru ud eller indad på tomgangsskruen indtil du synes tomgangen kører ordentligt. Når du har skruet, skal den lige stå i 3-4 sekunder før den enten falder eller stiger i omdrejninger. Du kan selv høre når du har indstillet den som du kan lide den. En scooter skal gerne stå lidt højt – omkring 2500-3000 omdrejninger, mens en gammel knallert lyder bedst når den står ved 1500-1800 omdrejninger, men det er selvfølgelig op til en selv at vurdere.

Nu har du indstillet din karburator så din motor kan yde og holde optimalt.

19 Comments:

  1. Hej SZ, hvad for hak skal den sidde på hvis man kører med 70cc? Og gerne eventuelt kom med nogle andre gode råd! På forhånd 🙂

    • Hej Nicki
      Tak for kommentaren og spørgsmålet. Du er nødt til at prøve dig frem. Start med nålen i midterste hak, og sæt den ned hvis din maskine lyder som om den firetakter. Prøv evt. alle indstillinger, og vælg den der lyder og føles bedst 🙂

  2. Okay tak Dennis, jeg kigger på det 🙂

  3. Hej igen Dennis, men nu har jeg også en luftskrue på min karburator og jeg er ny til at det her med indstilling.. Hvordan skulle jeg så indstille den? 🙂

    • Hej Nicki

      Du er nødt til at prøve dig frem. Oftest skal den være skruet 1-2 omgange ud (efter at have været løst spændt).

  4. Og det er en tun karburator (17,5) mm

  5. Kevin Tindbæk

    Hej SZ, skal man bare prøve sig frem mht. benzin/luftblandingen, eller har du nogle råd?

    • Hej Kevin

      Ja der er ikke andet at gøre. Prøv at følge guiden, og tag udgangspunkt i din maskines lyd og opførsel 🙂

  6. Hey
    Et det normalt at en scooter firetakter når den er kold

  7. goddag, jeg har prøvet at indstille min puch maxi K så godt jeg nu kunne, den kører fint i starten men så snart den kommer op omkring topfart og jeg giver fuld gas sprutter den helt vildt, har sat en mindre dyse i men det hjalp ikke. har du nogen foreslag til hvad der kunne være galt?

    • Hej Philip
      Som du kan se i guiden, så prøv i stedet at starte med at få den til at køre rent ved bundgas. Det den gør nu, er sandsynligvis at den “firetakter” fordi den får for meget benzin, så der skal sandsynligvis en mindre dyse i. Du kan tjekke det ved at se på tændrøret, og se hvilken farve det har 😉

  8. skal man alt det her hvis man installere et stage6 luftfilter? 🙂

    • Hej Adrian
      Når du ændrer på luftindtag eller udstødning, er det altid en god idé at tilpasse benzintilførslen, så motoren kører bedst muligt. Når det kommer til luftfilter så ændrer det ofte så markant på luftstrømmen, at det er nødvendigt at skifte dyse. Heldigvis kan du ofte nøjes med at skifte dysen 😉

  9. Er det muligt jeg kan få min 70cc Puch til at stå i tomgang, selvom jeg har alt for stor dyse i? 21mm dellorto

    • Hej
      Jeg er ikke ekspert i indstillinger, størrelser på dyser m.m., men umiddelbart tænker jeg det burde kunne lade sig gøre. Jeg tænker dog også, at det ikke er nogen god løsning. Du bør køre med en dyse der passer, og ikke en der er alt for stor. Husk at en gammeldags knallert gerne skal stå lidt højere i tomgang, end en moderne scooter.

      • Syntes der stod en ældre ihvertfald lød bedre i lavere omdrejninger?

        Men jeg er også igang med at indstille den, og har så købt en 10# mindre dyse i dag men den lyder meget ens syntes jeg så tænkte om det er fordi jeg skal meget længere ned?

  10. Jeg kan træde i kickstarteren og så starter den og står i fin Tom gang, men lige så snart jeg rør ved gassen dræber den sig selv?? :-/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *