Indstilling af karburator

Indstilling af karburatoren er ikke blot tomgangsindstilling. Den bestemmer også benzintilførslen under mellemgas og bundgas. Det er heldigvis nemt at indstille. Alt du skal bruge er:

  • Skruetrækker.
  • Topnøglesæt

1: Start med at fjerne alle forhindringer (skjolde mm.), så du kan komme ind til din karburator.

Karburator indstilling 1

2: Skru karburatoren af.

Karburator indstilling 2

3: Dernæst tager du gasspjældet af.

Karburator indstilling 3

4: Inden du begynder på at indstille karburatoren skal du sætte den i grundindstillingen. Nålen skal i det midterste hak. Den på billedet er dog indstillet – derfor sidder den i det sidste hak.

Karburator indstilling 4 Karburator indstilling 5 Karburator indstilling 6

5: Tomgangsskruen skal skrues helt ind, og derefter 1,5 omgang ud. Her kan du se hvordan tomgangsskruen ser ud på en Bing karburator.

Karburator indstilling 7

Dysen:

Nu er det tid til at skifte dysen. Du kan se vores seperate guide om hvordan du skifter dysen. Husk altid at sætte en lidt større dyse i end du egentlig regner med at skulle køre med. Lad motoren varme op, og giv den så bundgas. Den skulle gerne hakke og sprutte. Den gør det man kalder “at firetakte”. Sæt så en mindre dyse i – ét nummer ad gangen. Lad motoren varme op og giv den bundgas.

Sådan gør du indtil du har den dyse i, hvor motoren kører så rent som muligt ved bundgas. Når du mener din motor kører 100% rent ved topfart skal du pille dit tændrør ud. Dit tændrør skal være nøddebrunt. Hvis det er en anden farve, er luft/benzinblandingen for fed eller mager.

Nålen

Nålen bestemmer hvordan motoren kører når den får mellemgas. Varm din motor op og tag en tur hvor du kører med halv gas. Hvis den hakker og sprutter (firetakter) skal nålen et hak nedad. Der er som regel 4-5 indstillingsmuligheder mht. nålen. Prøv dem alle, og find ud af hvilken der passer bedst til din opsætning.

Nu er du ved at være færdig. Det eneste du mangler er at indstille tomgangen. Skru ud eller indad på tomgangsskruen indtil du synes tomgangen kører ordentligt. Når du har skruet, skal den lige stå i 3-4 sekunder før den enten falder eller stiger i omdrejninger. Du kan selv høre når du har indstillet den som du kan lide den. En scooter skal gerne stå lidt højt – omkring 2500-3000 omdrejninger, mens en gammel knallert lyder bedst når den står ved 1500-1800 omdrejninger, men det er selvfølgelig op til en selv at vurdere.

Nu har du indstillet din karburator så din motor kan yde og holde optimalt.

33 Comments:

  1. Hej SZ, hvad for hak skal den sidde på hvis man kører med 70cc? Og gerne eventuelt kom med nogle andre gode råd! På forhånd 🙂

    • Hej Nicki
      Tak for kommentaren og spørgsmålet. Du er nødt til at prøve dig frem. Start med nålen i midterste hak, og sæt den ned hvis din maskine lyder som om den firetakter. Prøv evt. alle indstillinger, og vælg den der lyder og føles bedst 🙂

  2. Okay tak Dennis, jeg kigger på det 🙂

  3. Hej igen Dennis, men nu har jeg også en luftskrue på min karburator og jeg er ny til at det her med indstilling.. Hvordan skulle jeg så indstille den? 🙂

    • Hej Nicki

      Du er nødt til at prøve dig frem. Oftest skal den være skruet 1-2 omgange ud (efter at have været løst spændt).

  4. Og det er en tun karburator (17,5) mm

  5. Kevin Tindbæk

    Hej SZ, skal man bare prøve sig frem mht. benzin/luftblandingen, eller har du nogle råd?

    • Hej Kevin

      Ja der er ikke andet at gøre. Prøv at følge guiden, og tag udgangspunkt i din maskines lyd og opførsel 🙂

  6. Hey
    Et det normalt at en scooter firetakter når den er kold

  7. goddag, jeg har prøvet at indstille min puch maxi K så godt jeg nu kunne, den kører fint i starten men så snart den kommer op omkring topfart og jeg giver fuld gas sprutter den helt vildt, har sat en mindre dyse i men det hjalp ikke. har du nogen foreslag til hvad der kunne være galt?

    • Hej Philip
      Som du kan se i guiden, så prøv i stedet at starte med at få den til at køre rent ved bundgas. Det den gør nu, er sandsynligvis at den “firetakter” fordi den får for meget benzin, så der skal sandsynligvis en mindre dyse i. Du kan tjekke det ved at se på tændrøret, og se hvilken farve det har 😉

  8. skal man alt det her hvis man installere et stage6 luftfilter? 🙂

    • Hej Adrian
      Når du ændrer på luftindtag eller udstødning, er det altid en god idé at tilpasse benzintilførslen, så motoren kører bedst muligt. Når det kommer til luftfilter så ændrer det ofte så markant på luftstrømmen, at det er nødvendigt at skifte dyse. Heldigvis kan du ofte nøjes med at skifte dysen 😉

  9. Er det muligt jeg kan få min 70cc Puch til at stå i tomgang, selvom jeg har alt for stor dyse i? 21mm dellorto

    • Hej
      Jeg er ikke ekspert i indstillinger, størrelser på dyser m.m., men umiddelbart tænker jeg det burde kunne lade sig gøre. Jeg tænker dog også, at det ikke er nogen god løsning. Du bør køre med en dyse der passer, og ikke en der er alt for stor. Husk at en gammeldags knallert gerne skal stå lidt højere i tomgang, end en moderne scooter.

      • Syntes der stod en ældre ihvertfald lød bedre i lavere omdrejninger?

        Men jeg er også igang med at indstille den, og har så købt en 10# mindre dyse i dag men den lyder meget ens syntes jeg så tænkte om det er fordi jeg skal meget længere ned?

  10. Jeg kan træde i kickstarteren og så starter den og står i fin Tom gang, men lige så snart jeg rør ved gassen dræber den sig selv?? :-/

  11. Hej jeg har en atv 200cc og når man giver den gas så prutter den og harkker i det den køre kun 20 med full gas den går også nogen gange ud ved full gad hvad kan der være galt?

    • Hej Martin

      Umiddelbart lyder det som om den ikke får nok benzin, eller at blandingen er forkert. Er der noget der er ændret på den inden den startede på det?

  12. Jeg synes at have læst at der risiko ved at sætte for lille dyse i
    Er der noget om det?

    • Hej Ole

      Ja det kan der godt være noget om. En for lille dyse kan godt resultere i for lidt smørelse og køling, hvilket betyder at stemplet kan sætte sig. I værste tilfælde betyder det ny cylinder, topstykke, tændrør og krumtap inkl. lejer. I bedste fald kan du kære videre efter en rensning. Så hellere for stor end for lille dyse.

  13. Hej jeg har lige sadt 70cc rset up på min pgo ligero idag alt andet std med 90er dyse men dør ved fuld gas er det bare ned i dyse?

    • Hej Casper
      Undskyld det sene svar – din besked havde gemt sig godt.
      At den dør ved fuld gas kan teknisk set godt både skyldes den drukner og at den får for lidt at leve af. Kan du høre på den om den drukner hvilket er mest sandsynligt?
      Jeg ville nok prøve at dyse lidt ned, men lige køre med måde indtil jeg fandt ud af om det hjalp.

  14. Hej.
    Har en aprilia sonic. Som ikke kan køre ordentligt hvis jeg ikke giver den choker. Der sidder en 64 dyse i. Da der er kommet en anden udstødning på.
    Hvad kan jeg gøre.

    • Hej Frederik
      Hvis den kun kan køre ordentligt med choker, lyder det som om den ikke får nok benzin. Prøv evt. med en større dyse, og se om det hjælper?

  15. Malene Snejbjerg

    Hejsa, Jeg fik købt en ny split ny PGO Comet Viper 30kmt scooter, sidst i november.
    Men.. Først kunne den ikke komme over 10 kmt. Ellers gik den ud. Så har været til værkstedet med den og de har så justeret. Nu kan den komme op på de 30 som den skal, men den har meget svært ved at gasse op hvis jeg køre under de 10kmt. (Hvis jeg nu holder for rødt eller biler. Eller hvis jeg bare starter den op.)

    Det er lidt en kamp om at få den op på de 30kmt. Er det normalt i starten?

    Min far siger det kan være mangel på karburator væske og så at det er koldt? Og at den måske skal køres til. I have no idea xD

    Håber at høre fra dig.

    Hilsen Malene.

    • Hej Malene
      Det er lidt svært at vurdere hvor svært den har ved at gasse op, når man ikke lige kan prøve den. Min egen Comet var heller ikke ligefrem et vilddyr da jeg købte den, men det var acceptabelt.
      Hvis det sker når den lige er startet, men det retter sig når den er varm, er det nok meget normalt. Der er sikkert også indbygget auto-choker på den, så man ikke kan justere manuelt.
      Den skal helt klart også køres lidt til. Når delene får slidt sig lidt til, og de passer bedre sammen, går alting knap så stramt.

      Når alt det er sagt, så lad gerne en anden evt. en uvildig mekaniker vurdere om det er for sløvt i forhold til hvad man kan forvente. Hvis det er det, så bed forhandleren om at gøre noget ved det på garantien.

  16. Søren Petersen

    Hej. Jeg har en Giantco Sprint 4 takt som jeg vil skifte kaburator på. Når den nye er på kan jeg få den til at køre Max 35 km/t. Hvad mangler jeg at indstille?
    Med den gamle kørte den mellem 45 og 60.
    Hilsenn Søren

    • Hej Søren
      Det kan skyldes mange ting, men det lyder til den nok får for meget/lidt benzin. Prøv dig frem med nogle større og mindre dyser – måske først med den størrelse der sad i den gamle.

      • Hej Dennis
        Jeg har en punch maxi k som driller.
        Jeg tog en tur på den, hvor den kørte fint, men da motoren blev varm efter jeg havde kørt 15—20 min. Så begyndte den at hakke helt vildt og tabe gassen. Jeg sad og væltede frem og tilbage. Den tabte gassen og jeg skulle slippe gassen og trække den igen for at få fart på. Dog efter et stykke tid ville den slet ikke tage gas lige gyldigt om jeg havde gassen helt i bund. Der skete intet og lød som om motoren var ved at gå ud. Den vil gerne stå nogenlunde i tomgang men lige så snart at jeg giver gas vil den bare helst gå ud og den tager ikke gas.
        Hvad er der galt?

        • Hej Marcus
          Det kan være mange ting, men umiddelbart lyder det som om at den får for meget benzin, siden den dør, og og når den kører igen når du slipper gassen, og den får mindre benzin.

          Måske det også kan være skidt i karburatoren, eller andet som gør at der ikke kommer nok benzin igennem. Har du ændret noget op til den gør det her?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *